PLÁN ČINNOSTI
Centra poradenstva a prevencie
Mládežnícka 34, 974 04 Banská Bystrica,
pre školský rok 2023/2024

Východiská:
Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy.
V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská činnosť, psychologická činnosť, pedagogická činnosť, špeciálno-pedagogická činnosť, logopedická činnosť, liečebno-pedagogická činnosť a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie.
Odborná činnosť sa uskutočňuje v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi výchovného poradenstva prostredníctvom podporných úrovní prvého až piateho stupňa.
Subjekty systému poradenstva a prevencie multidisciplinárne spolupracujú najmä so zákonnými zástupcami, zástupcami zariadenia, školami, zamestnávateľmi, orgánmi verejnej správy a ďalšími subjektami, ktoré sa zaoberajú výchovou a vzdelávaním.
Centrum poradenstva a prevencie poskytuje odborné činnosti podpornej úrovne tretieho a štvrtého stupňa deťom, žiakom a študentom najmä v oblasti ich osobnostného, vzdelávacieho a kariérového rozvoja. Odborné činnosti podpornej úrovne tretieho a štvrtého stupňa zahŕňajú základnú diagnostiku, čiastkovú diagnostiku, špecializovanú diagnostiku, komplexnú a diferenciálnu diagnostiku, poradenstvo, prevenciu, intervenciu, krízovú intervenciu, terapiu, rehabilitáciu a reedukáciu, zabezpečovanie kompenzačných, reedukačných a špeciálnych edukačných pomôcok, metodickú činnosť a supervíznu činnosť pre školský podporný tím, pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a zákonných zástupcov alebo zástupcov zariadenia.
Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom.
Odborná činnosť sa vykonáva ambulantnou formou alebo terénnou formou. Odborná činnosť sa vykonáva terénnou formou najmä v rodine, škole alebo v školskom zariadení.

Z ORGANIZAČNÝCH POKYNOV MŠVVaŠ SR „SPRIEVODCA ŠKOLSKÝM ROKOM 2023/2024“
vyplývajú pre CPP tieto priority:


1. Zariadenia poradenstva a prevencie

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. § 131 až § 133, § 161qa zákona č. 245/2008 Z. z.

b. § 7a ods. 1 písm. d), §7a ods. 5 a § 9o zákona č. 597/2003 Z. z. 

c. § 8a a §12d nariadenia vlády č. 630/2008 Z. z. 
  
d. Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 24/2022 Z. z. o zariadeniach poradenstva a prevencie

Priority/odporúčania

a. Využívať jednotný systém zariadení poradenstva a prevencie podľa potrieb dieťaťa/žiaka, nie len podľa stanovenej diagnózy.

b. Zameriavať sa na podporu PZ a OZ, školské podporné tímy, ktoré budú zabezpečovať činnosti podpornej úrovne prvého a druhého stupňa v spolupráci so zariadením poradenstva a prevencie na škole.

c. Zameriavať sa na prácu so všetkými deťmi/žiakmi v školách a na prácu s rodinou.

d. Vykonávať odborné činnosti v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi výchovného poradenstva prostredníctvom podporných úrovní prvého až piateho stupňa. Prvé dva stupne činností podpornej úrovne vykonávajú PZ a OZ školy. V prípade činnosti podpornej úrovne druhého stupňa školský špeciálny pedagóg a OZ školy poskytuje tieto činnosti v spolupráci so zariadením poradenstva a prevencie.

e. Zvyšovať dostupnosť komplexnej odbornej starostlivosti poskytovanej zariadeniami poradenstva a prevencie v rodinách a školách. Poskytovať odborné činnosti nie len v priestoroch zariadení poradenstva a prevencie, ale aj terénnou formou, najmä v rodinnom prostredí v priestoroch školy alebo školského zariadenia. 

f. Pri realizácii preventívnych aktivít sa odporúča zariadeniam poradenstva a prevencie postupovať podľa Procesného štandardu „Prevencia“. 
https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2020/12/Prevencia.pdf

g. Zintenzívniť podporu a pomoc školám, ktoré vzdelávajú žiakov so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredie, z marginalizovaných rómskych komunít, u ktorých je zvýšené riziko predčasného ukončenia povinnej školskej dochádzky v oblasti ich kariérového vývinu a profesionálnej orientácie.

Metodické a podporné materiály

• Podporná úroveň 1. stupňa https://www.minedu.sk/data/att/22169.pdf
• Podporná úroveň 2. stupňa https://www.minedu.sk/data/att/22168.pdf
• Podporná úroveň 3. a 4. stupňa https://www.minedu.sk/data/att/22190.pdf
• Podporná úroveň 5. stupňa https://www.minedu.sk/data/att/22166.pdf
• Usmernenie pre zariadenia poradenstva a prevencie k povinnostiam v súvislosti s povinným predprimárnym vzdelávaním https://vudpap.sk/zverejnujeme-usmernenie-pre-centra-pedagogicko-psychologickeho-poradenstva-a-prevencie-k-povinnostiam-v-suvislosti-s-povinnym-predprimarnym-vzdelavanim/
• Spracované informácie z prechodu žiakov zo ZŠ na SŠ pre podporu kariérovej a profesionálnej orientácie na stránke CVTI SR – Školských výpočtových stredísk https://svs.edu.sk/proforient.aspx

2. Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci

2.1 Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov

a. Aktualizačné vzdelávanie organizuje centrum poradenstva a prevencie v súlade s § 57 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Škola, školské zariadenie, zariadenie sociálnej pomoci a zriaďovateľ môže pri organizovaní aktualizačného vzdelávania spolupracovať s poskytovateľmi inovačného vzdelávania https://www.minedu.sk/inovacne-vzdelavanie/ v oblasti, v ktorej má poskytovateľ inovačného vzdelávania oprávnenie na poskytovanie inovačného vzdelávania.

b. Ministerstvo ďalej podporuje individuálny profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov formou poskytovania účelovo viazaného finančného príspevku na profesijný rozvoj, poskytovaného z prostriedkov mechanizmu Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky v rokoch 2022 až 2025.

Priority/odporúčania

Ministerstvo školstva v tejto súvislosti dáva do pozornosti: 
a. Aplikačná pomôcka k skončeniu pracovného pomeru so 65 ročným PZ alebo 65 ročným OZ: https://www.minedu.sk/30115-sk/aplikacna-pomocka-k-praci-nadcas-pedagogickych-zamestnancov/

b. Profesijný rozvoj sa riadi podľa plánu profesijného rozvoja (ďalej len „PPR“), ktorý vyplýva zo zamerania školy, školského zariadenia. PPR vydáva riaditeľ najmenej na jeden školský rok a najviac na päť školských rokov. Počas jeho platnosti ho možno dopĺňať a meniť v súlade s aktuálnymi potrebami školy, zariadenia poradenstva a prevencie, školského zariadenia. Na vydanie PPR ako aj pre jeho dopĺňanie a zmeny počas jeho platnosti sa vyžaduje prerokovanie v pedagogickej rade, ak je zriadená, súhlas zástupcov zamestnancov a schválenie zriaďovateľom. https://www.minedu.sk/26361-sk/profesijny-rozvoj-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-zamestnancov/

c. Funkčné vzdelávanie pozostáva zo základného a rozširujúceho programu funkčného vzdelávania. PZ alebo OZ absolvuje základný program pred začiatkom výkonu činnosti vedúceho PZ alebo vedúceho OZ. PZ alebo OZ, ktorý nezískal profesijné kompetencie potrebné na výkon činnosti vedúceho PZ alebo vedúceho OZ pred začiatkom výkonu tejto činnosti, absolvuje funkčné vzdelávanie alebo študijný program najmenej prvého stupňa zameraný na manažment výchovy a vzdelávania do 31. augusta 2026.

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Zoznamy poskytovateľov vzdelávania PZ a OZ. https://www.minedu.sk/zoznamy-poskytovatelov-vzdelavania-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-zamestnancov/

Aktivity v oblasti profesijného rozvoja

• Aktuálne inovačné vzdelávania v oblasti poradenstva a prevencie (VÚDPAP). https://vudpap.sk/na-com-pracujeme/vyskumy-a-vzdelavania/vzdelavania/aktualne-vzdelavania/

Metodické a podporné materiály

• Metodické usmernenie o procesných štandardoch odborných a odborno-metodických činností“. https://vudpap.sk/x/projekty/standardy/procesne-standardy-odbornych-a-odborno-metodickych-cinnosti/
• Sprievodca samohodnotením je podporný dokument pre realizáciu samohodnotenia v súvislosti s implementáciou procesných štandardov do zariadení v systéme poradenstva a prevencie. https://vudpap.sk/institut-inovacii/autoevalvacne-nastroje/
• Obsahové štandardy odborných činností poskytovaných deťom/žiakom s rozmanitými výchovnými a vzdelávacími potrebami a ich rodičom/zákonným zástupcom. Obsahové štandardy predstavujú východiská, o ktoré sa OZ opiera pri poskytovaní odbornej činnosti konkrétnemu dieťaťu v rámci diagnostických a intervenčných postupov. http://www.vudpap.sk/
• Databáza inovácií a inšpiratívnych návrhov v systéme poradenstva a prevencie – obsahuje programy, kompenzačné pomôcky a študijné materiály. https://vudpap.sk/institut-inovacii/databaza-inovacii/
• Manuály pre začínajúcich PZ a OZ: Manuál začínajúceho školského špeciálneho pedagóga, Manuál začínajúceho sociálneho pedagóga, Manuál začínajúceho školského psychológa, Sprievodca pre kariérového poradcu v CPPPaP , Manuál začínajúceho liečebného pedagóga. http://www.vudpap.sk/
• Príručky k téme multidisciplinárnej spolupráce v systéme poradenstva a prevencie: Multidisciplinárny prístup – základné myšlienky a rámce, Multidisciplinárny prístup na školách a školské podporné tímy, Atlas skúsenosti multidiciplinárneho prístupu v rámci pedagogickej a poradenskej praxe. http://www.vudpap.sk/

Odborné podcasty a webináre

• Podcasty pre PZ a OZ v odborných témach: Odborne na slovíčko https://vudpap.sk/podcasty/odborne-na-slovicko/
• Podcast pre klientov aj odbornú verejnosť: Nahlas o deťoch https://vudpap.sk/podcasty/nahlas-o-detoch/
• Zostrihy webinárov na rôzne odborné témy pre PZ a OZ https://vudpap.sk/webinare/zostrihy/

2.2 Morálne oceňovanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov

V súlade s § 80 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky môže udeliť pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi morálne ocenenie, ktoré môže byť spojené s finančným darom alebo vecným darom. Návrhy na morálne ocenenie sa predkladajú na príslušný kalendárny rok prostredníctvom elektronického formulára v termíne, ktorý stanoví ministerstvo. 
Termín na predkladanie návrhov a link na elektronický formulár, prostredníctvom ktorého sa návrhy predkladajú je možná nájsť na https://www.minedu.sk/moralne-ocenovanie-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-zamestnancov/

3. Digitalizácia

3.1 Rozvoj digitálnych zručností pracovníkov s mládežou
Informácie o zdrojoch poznania a dát

a. RIAM konto na používanie elektronických služieb a prihlasovanie do aplikácií poskytovaných ministerstvom školstva
https://www.minedu.sk/ucitelske-ucty-riam/

b. Vzdelávacia a informačná platforma VIKI
https://viki.iedu.sk/landing

c. Európsky rámec digitálnych kompetencií
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en

d. Národná stratégia digitálnych zručností Slovenskej republiky
https://www.mirri.gov.sk/sekcie/informatizacia/digitalna-transformacia/narodna-strategia-digitalnych-zrucnosti-slovenskej-republiky/

e. Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030 
https://www.mirri.gov.sk/wp-content/uploads/2019/06/Strategia-digitalnej-transformacie-Slovenska-2030.pdf

f. Akčný plán digitálneho vzdelávania (2021 – 2027)
https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_sk

g. Program informatizácie školstva do roku 2030
https://www.minedu.sk/data/att/23246.pdf

h. Stratégia Slovenskej republiky pre mládež na roky 2021 – 2028 
https://www.minedu.sk/data/files/11043_strategia-slovenskej-republiky-pre-mladez-na-roky-2021-2028.pdf

i. Národná stratégia digitálnych zručností Slovenskej republiky
https://www.mirri.gov.sk/sekcie/informatizacia/digitalna-transformacia/narodna-strategia-digitalnych-zrucnosti-slovenskej-republiky/

Priority/Odporúčania

a. Vytvárať príležitostí pre PZ a OZ, aby digitálne zručností mohli rozvíjať prostredníctvom neformálneho vzdelávania, pričom toto vzdelávanie bude započítané do ich pracovného času.
b. Vytvárať príležitostí pre triednych učiteľov a OZ pre spoluprácu s rodičmi prostredníctvom online nástrojov (napr. online konzultácie, online triedny aktív).

c. Spolupracovať so spoločnosťami z oblasti IT bezpečnosti pri vzdelávaní PZ a OZ v oblasti digitálnych technológii.

d. Spolupracovať s neziskovým sektorom pri vytváraní príležitostí pre PZ a OZ, žiakov a rodičov k spoločným aktivitám s cieľom zvyšovať ich digitálne zručností.

e. Podporovať aktivitu žiakov, ktorí preukazujú vyššiu mieru digitálnych zručnosti pri podpore digitálnych zručností PZ a OZ.

Vzdelávacie aktivity

Metodické a podporné materiály

3.2 Kybernetická bezpečnosť

Digitalizácia procesov nás nútia upriamiť pozornosť aj na kybernetickú bezpečnosť detí, žiakov, PZ a OZ škôl, zariadení poradenstva a prevencie a školských zariadení. Kybernetické útoky sú v súčasnosti najrýchlejšie rastúcim typom kriminálnej činnosti v globálnom meradle, PZ a OZ nevynímajúc.

Metodické a podporné materiály

Programy

4. Podpora ochrany a dodržiavania ľudských práv a slobôd v prostredí škôl a školských zariadení

4.1 Inkluzívne vzdelávanie, školské podporné tímy 

Súvisiace právne predpisy/dokumenty 

a. Princípy inkluzívneho vzdelávania vo výchove a vzdelávaní: § 2 písm. ai), § 3 písm. d) a § 144 ods. 1 písm. e) zákona č. 245/2008 Z. z. 

b. § 84a zákona č. 138/2019 Z. z.

c. Prvý akčný plán stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní na roky 2022 – 2024 https://www.minedu.sk/specialne-a-inkluzivne-vzdelavanie/

d. Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní https://www.minedu.sk/data/att/21468.pdf

e. Metodický materiál desegregácie škôl pre zriaďovateľov, riaditeľky a riaditeľov – Spolu v jednej lavici (ďalej len „metodika desegregácie“) https://www.minedu.sk/data/att/22890.pdf

f. Metodika debarierizácie škôl a školských zariadení v Slovenskej republike https://www.minedu.sk/data/att/22983.pdf

Informácie o zdrojoch poznania a dát

Priority/odporúčania

a. Vytvárať školské podporné tímy, ktoré zároveň fungujú ako prvá úroveň poradenského systému; podporovať ich pôsobenie na školách; implementovať princípy inklúzie a multidisciplinárneho prístupu.

b. Vytvárať klímu školy pre vzájomnú spoluprácu, šíriť myšlienky vzájomného rešpektu, podpory a spolupráce, rozvíjať schopnosti nenásilnej komunikácie, akceptácie odlišností a eliminovať prejavy intolerancie a nenávisti.

c. Využívať profesie a kariérové pozície v školstve, ako je supervízor, koordinátor školského podporného tímu, školský digitálny koordinátor, pomocný vychovávateľ, školský zdravotnícky pracovník, sociálny pedagóg, sociálny pracovník a ďalšie. 

d. V oblasti detekcie a znižovania prípadnej segregácie istej skupiny žiakov na školách pracovať s metodickým materiálom metodiky desegregácie.

e. Podporovať potrebu zabezpečenia bezbariérovosti škôl, školských zariadení a zapojiť sa do výzvy k riešeniu danej problematiky bezbariérovosti prostredia. Bezbariérové prostredie je jednou zo základných podmienok pre realizáciu inkluzívneho vzdelávania. 

f. Podporovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania na školách prostredníctvom realizácie opatrení v akčnom pláne. 

g. Vytvárať podmienky na individuálnu podporu všetkých detí a žiakov v školách a zároveň zabezpečiť rovnosť príležitostí, rešpektovanie výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí detí, žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania a podporovať ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností. 

h. Diagnostiku orientovať predovšetkým na zohľadňovanie silných stránok dieťaťa alebo žiaka, identifikovanie prekážok a nerovností vo výchove a vzdelávaní a ich následné odstraňovanie.

Metodické a podporné materiály

4.2 Vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. Osobitosti výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania: § 6 ods. 4 písm. l) zákona č. 245/2008 Z. z. sú súčasťou Dodatku č. 11 a Konsolidovaného znenia ŠVP (pre primárne vzdelávanie a nižšie stredné vzdelávanie). https://www.minedu.sk/dodatok-c-11-k-svp/   https://www.minedu.sk/konsolidovane-znenie-inovovanych-statnych-vzdelavacich-programov/

b. Dodatok č. 2 k ŠVP pre predprimárne vzdelávanie v materských školách https://www.minedu.sk/data/att/24531.pdf

c. Dodatok č. 11 k ŠVP pre primárne a nižšie stredné vzdelávanie https://www.minedu.sk/dodatok-c-11-k-svp/

d. Externé testovanie žiakov základnej školy za účelom získania nižšieho stredného vzdelania: podľa § 155 ods. 5 a § 155 ods. 9 zákona č. 245/2008 Z. z. 

e. Článok 24 ods. 2 Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím (č. 317/2010 Z. z.) 
    
Priority/odporúčania

a. Dieťa/žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa vzdeláva podľa školského vzdelávacieho programu (ďalej len „ŠkVP“) školy. Ak jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávalo podľa ŠkVP, dieťa/žiak sa vzdeláva podľa individuálneho vzdelávacieho programu (§ 7a ods. 1 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z.) vypracovaného na základe odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie a po konzultácii so zákonným zástupcom dieťaťa a na základe zákona č. 182/2023 Z. z. aj po konzultácií so žiakom, ak ide o žiaka základnej školy najmenej v piatom ročníku alebo o žiaka strednej školy. 

b. Individuálny vzdelávací program sa môže priebežne počas školského roka upravovať tak, aby zohľadňoval aktuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka.

c. Podmienkou prijatia dieťaťa alebo žiaka so zdravotným znevýhodnením alebo všeobecným intelektovým nadaním na vzdelávanie v bežnej triede, v špeciálnej triede alebo špeciálnej škole je odborná diagnostika v zariadení poradenstva a prevencie a písomná žiadosť zákonného zástupcu. 

d. S cieľom prekonávať prekážky súvisiace so zdravotným znevýhodnením žiakov sa odporúča v súlade s právnymi predpismi zabezpečiť napr. pedagogického asistenta (na pomoc súvisiacu priamo s výchovno-vzdelávacím procesom), pomocného vychovávateľa (napr. na pomoc pri osobnej hygiene, samoobslužných činnostiach), prípadne zdravotníckeho pracovníka a vytvoriť ich personálnu podporu 

e. Deťom a žiakom so zdravotným znevýhodnením umožniť vo vyučovacom procese, ale aj v čase mimo vyučovania, používanie kompenzačných a iných pomôcok a poskytovať im primerané úpravy v súlade s ich individuálnymi špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

f. Informovať zákonných zástupcov žiaka, ktorý skončil povinnú školskú dochádzku, a nedosiahol nižšie stredné vzdelanie, o možnosti jeho získania prihlásením sa a úspešným absolvovaním externého testovania. 

g. Žiaci s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím sa môžu zúčastniť externého testovania (Testovanie 9). 

h. K žiadosti o povolenie individuálneho vzdelávania dieťaťa alebo žiaka, ktorému jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole zákonný zástupca alebo plnoletý žiak priloží vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast alebo odporúčanie zariadenia poradenstva a prevencie. Vzdelávanie žiaka zabezpečuje škola, ktorá rozhodla o povolení individuálneho vzdelávania, a to v rozsahu najmenej dve hodiny týždenne.

i. Identifikovať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby detí/žiakov s odlišným materinským jazykom a podporovať odstránenie jazykových bariér prostredníctvom cielenej spolupráce CPP – škola – učiteľ – rodič/zákonný zástupca – dieťa/žiak. 

Metodické a podporné materiály

• Upravený Návrh na vzdelávanie dieťaťa alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v materskej škole, v základnej škole, v strednej škole a v špeciálnej škole - formulár 
https://edicnyportal.iedu.sk/Forms/Download/4504

• Pri zaraďovaní detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami z Ukrajiny postupovať v súlade s Metodickým usmernením k zaraďovaniu detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami z Ukrajiny https://ukrajina.minedu.sk/data/att/22877.pdf

4.3 Prevencia rizikového správania

Informácie o zdrojoch poznania a dát

Priority/odporúčania

a. Pri realizácii preventívnych činností školy sa odporúča spolupráca s centrami poradenstva a prevencie, ktorá by mala byť vnímaná ako integrálna súčasť školských aktivít. 
b. Podporovať zapájanie sa PZ a OZ a mládeže do akreditovaných vzdelávacích programov zameraných na prevenciu sociálno-patologických javov, protidrogovú prevenciu, prevenciu kriminality a odborných pracovísk poradenských a preventívnych služieb v regióne (kontakty na krajských koordinátorov prevencie Policajného zboru) https://www.minv.sk/?kontakty-na-krajskych-koordinatorov-prevencie-kriminality

c. Vopred preveriť ponúkané aktivity a programy prevencie (v prípade potreby aj na cirkevnom odbore Ministerstva kultúry SR a občianskom združení Integra – Centrum prevencie v oblasti siekt, ktorá sa venuje prevencii v oblasti zhubných kultov a siekt a pôsobenia psychickej manipulácie, s cieľom zabrániť poskytovaniu alebo sprístupňovaniu informácií, ktoré by mohli viesť k rôznym formám intolerancie https://oz-integra.sk/o-nas/

d. Spolupracovať s rodinami žiakov, u ktorých sa vyskytli prejavy rizikového správania, stali sa obeťami násilia, prejavujú samovražedné sklony (či už v škole alebo doma), príp. majú iný problém. 

Metodické a podporné materiály

4.4 Prevencia šikanovania a kyberšikanovania

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. Zákon 236/2021 Z. z., ktorým sa dopĺňa Trestný zákon SR. Na jeho základe pribudol do Trestného zákona nový trestný čin nebezpečného elektronického obťažovania, a to s účinnosťou od 1. júla 2021

b. Smernica Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach

c. Akčný plán riešenia šikanovania v školách a školských zariadeniach na roky 2022 – 2023 https://www.minedu.sk/data/att/21853.pdf

d. Akčný plán k Národnej koncepcii ochrany detí v digitálnom priestore na roky 2022-2023 
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/27318/1

e. Národná koncepcia ochrany detí v digitálnom priestore https://detstvobeznasilia.gov.sk/web_data/content/upload/subsubsub/2/narodna-koncepcia-ochrany-deti-v-digitalnom-priestore-1.pdf

f. Národná stratégia kybernetickej bezpečnosti na roky 2021 – 2025, opatrenie 4.2.3 a 4.6.3 https://www.nbu.gov.sk/kyberneticka-bezpecnost/strategicke-dokumenty/index.html

g. Akčný plán realizácie Národnej stratégie kybernetickej bezpečnosti 
https://www.nbu.gov.sk/wp-content/uploads/kyberneticka-bezpecnost/Akcny-plan-kybernetickej-bezpecnosti.pdf

h. Stratégia Slovenskej republiky pre mládež na roky 2021-2028, opatrenie 8.1.4 a 8.1.5 https://www.minedu.sk/data/files/11043_strategia-slovenskej-republiky-pre-mladez-na-roky-2021-2028.pdf?fbclid=IwAR2fNDFyc8qFteAHJvODJoiV3ndEPSAss0oW8-ds1dWdSz4tcA2wOKpgN6U

Informácie o zdrojoch poznania a dát

Priority/odporúčania

a. Monitorovať a odhaľovať negatívne javy v správaní žiakov a príznaky šikanovania využívaním rôznorodých diagnostických nástrojov; odhaľovať zdroje rizikového správania a sociálnopatologických javov a uplatňovať účinné prostriedky na ich elimináciu. Informovať bezodkladne zákonných zástupcov žiakov o výskyte problémového javu v správaní žiaka alebo zhoršenia jeho prospechu.

b. Zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch šikanovania či iného rizikového správania a u PZ a OZ ich povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti v prípade jej neriešenia v súlade so smernicou.

c. V súčinnosti so zariadeniami poradenstva a prevencie spolupracovať na programoch prevencie šikanovania a organizovať preventívne aktivity v danej oblasti pred detekovaním neželaného javu. 

d. Venovať zvýšenú pozornosť budovaniu pozitívnej klímy triedy, školy ako prevenciu šikanovania a iného rizikového správania sa žiakov venovať pozornosť celokolektívnym riešeniam. 

Webináre 
s informáciami o šikanovaní a kyberšikanovaní:

Podcasty 
venované problémovému resp. rizikovému správaniu vrátane šikanovania:

Manuály 
opisujú odborné činnosti OZ a cieľovú skupinu, ktorej sa OZ venuje; venujú sa aj téme prevencie rizikového správania, vrátane šikanovania:

Príručky, programy
s aktivitami, postupmi, ktoré sú zamerané na univerzálnu a selektívnu prevenciu rizikového správania, vrátane šikanovania:

Organizácie
zaoberajúce sa kybernetickou bezpečnosťou pri zvyšovaní povedomia u žiakov o počítačovej kriminalite: Digiq, OZ Preventista, Buď safe online, Hrdinovia Internetu

Ďalšia podpora

  • Viac ako ni(c)k - Národná linka na pomoc deťom v ohrození – nonstop bezplatná pomoc pre deti a mladých, ktorí sa ocitli v vážnej situácii https://viacakonick.gov.sk/
  • Služby Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT https://www.sk-cert.sk/sk/sluzby/index.html
  • Odpíšeme Ti – linka detskej istoty pre deti a mladých ľudí – obete šikany. Možnosť volať anonymne na bezplatné telefónne číslo 116 111 https://www.odpisemeti.sk/ 
  • Poradňa IPčko – bezplatná pomoc, internetová linka dôvery pre mladých https://ipcko.sk/ 
  • Nedaj sa, hovor o tom! – putovné multimediálne predstavenie rieši priamo na školách pútavým spôsobom problematiku šikanovania, rasizmu, sociálnej nerovnosti či kyberšikany http://www.nedajsa.palaceof.art/
  • Detstvo bez násilia – národné koordinačné stredisko pre riešenie problematiky násilia na deťoch https://detstvobeznasilia.gov.sk/

4.5 Prevencia obchodovania s ľuďmi

Súvisiace právne predpisy

a. Trestný zákon SR (zákon č. 300/2005 Z. z., 2. hlava, konkrétne § 179)

Informácie o zdrojoch poznania a dát

Priority/odporúčania

a. Zvýšiť informovanosť a osvetu v školách v oblasti najčastejších prejavov obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené žobranie, nútené sobáše.

b. Realizovať preventívne aktivity s vyškolenými OZ v zariadení poradenstva a prevencie v danej oblasti.

c. Oboznamovať žiakov o linkách pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi.

Metodické materiály a odborná pomoc

4.6 Prevencia sexuálneho zneužívania a vykorisťovania

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. Lanzarote Convention – SLOVAK (gov.sk) – Dohovor Rady Európy o ochrane detí pred sexuálnym vykorisťovaním a sexuálnym zneužívaním (tzv. Lanzarotský dohovor) https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/ministerstvo/narodne-koordinacne-stredisko/lanzaroteconvention_svk.pdf

b. Dokumenty – MPSVR SR (gov.sk) – Dohovor o právach dieťaťa (preklady do slovenského jazyka a do jazykov národnostných menšín) spolu s Opčnými protokolmi k danému dohovoru (vrátane zamerania sa na detskú prostitúciu a detskú pornografiu, ako aj na právo detí na ochranu pred telesnými trestami)

c. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Koordinačno-metodického centrum pre rodovo podmienené a domáce násilie; informácie o zákonoch a strategických rámcoch v oblasti prevencie a eliminácie násilia na ženách https://www.zastavmenasilie.gov.sk/

Priority a odporúčania

a. Zvýšiť informovanosť a osvetu v školách v oblasti najčastejších prejavov obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené žobranie, nútené sobáše.

b. Zabezpečiť informovanosť o rizikách sexuálneho zneužívania a vykorisťovania detí, ako aj o rizikách detskej pornografie a obchodovania s deťmi veku primeraným spôsobom.

Metodické materiály a odborná pomoc

4.7 Prevencia radikalizmu a extrémizmu

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. Trestný zákon SR, 12. hlava, § 421 – § 425)

b. Prevencia kriminality|Koncepcia boja proti radikalizácii a extrémizmu do roku 2024 – nadväzuje na Koncepciu boja proti extrémizmu na roky 2015 – 2019

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Analýza údajov z výskumov zameraných na zistenie skúseností, názorov a postojov žiakov základných a stredných škôl na extrémizmus a rasizmus. CVTI, 2020 https://www.minedu.sk/data/att/17677.pdf

• Názory žiakov základných a stredných škôl na prejavy extrémizmu a ich pohľad na terorizmus. CVTI, 2019 – výskum https://www.minedu.sk/data/att/16063.pdf?fbclid=IwAR2ZBitG1ducCTCxYLN1XO-8sqOQNmXOx64BOStWLlYrmxheEETHePzIMC4

• Čo je radikalizácia a ako sa jej dá predchádzať. Európsky parlament, 2021 – opatrenia EÚ https://www.europarl.europa.eu/news/sk/headlines/security/20210121STO96105/co-je-to-radikalizacia-a-ako-sa-jej-da-predchadzat

• Prevencia kriminality – extrémizmus, MV SR https://prevenciakriminality.sk/kategoria/3-extremizmus

Priority a odporúčania 

Realizovať prevenciu radikalizmu a extrémizmu vo výchovno-vzdelávacom procese.

Metodické a podporné materiály

4.8 Prevencia HIV/AIDS

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

Národný program prevencie nákazy HIV/AIDS v Slovenskej republike na rok 2017 – 2020 http://hivaids.sk/files/Narodny_Program_Prevencie_HIV_AIDS_v_SR_na_roky_2017_2020.pdf.

Informácie o zdrojoch poznania a dát

Svetový deň AIDS – 1. december https://www.ruvzrs.sk/files/aids_2019.pdf

Priority a odporúčania

a. Zapájať deti a žiakov do aktivít a programov, ktoré napomáhajú výchove k zdravému životnému štýlu a k ochrane fyzického, duševného a emočného zdravia.

b. Zapojiť sa do celoslovenskej školskej kampane Červené stužky a využiť informácie na podporu prevencie HIV/AIDS.

Metodické a podporné materiály 

Projekt hrou proti AIDS, projekt RÚVZ v SR http://www.ruvzza.sk/06_projekty/info_pre_riaditelov_skol.pdf

5. Vybrané oblasti výchovy a vzdelávania

5.1. Globálne vzdelávanie

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Správa o dosiahnutých výsledkoch v národných prioritách implementácie Agendy 2030 https://www.mirri.gov.sk/wp-content/uploads/2020/12/SK_Sprava_dosiahnute_vysledky_A2030.pdf

Priority/odporúčania

a. Vytvárať v zariadení poradenstva a prevencie bezpečné prostredie, ktoré podporuje účasť a spoluprácu.

b. Podporovať vzdelávanie PZ a OZ v oblasti globálneho vzdelávania.

Metodické a podporné materiály

5.2 Hodnotová výchova, ľudské práva

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon)

b. Celoštátna stratégia ochrany a podpory ľudských práv

c. Národná stratégia na ochranu detí pred násilím

d. Dohovor o právach dieťaťa

Informácie o zdrojoch poznania a dát

Priority/odporúčania

a. Podporovať rozvoj kompetencií pre demokratickú kultúru prostredníctvom komplexných interaktívnych aktivít zohľadnením všetkých aspektov štyroch dimenzií – hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické porozumenie.

b. Klásť dôraz na implementáciu hodnotovej výchovy do všetkých zložiek procesu odbornej starostlivosti v zariadení poradenstva a prevencie.

c. Podporovať povedomie o schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím. 

d. Reflektovať na aktuálnu spoločensko-kultúrnu situáciu u nás a vo svete z pohľadu hodnotového vzdelávania a uplatňovania/porušovania etických a morálnych prvkov.

Metodické a podporné materiály

5.3 Podpora dobrovoľníctva a solidarity

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Koncepcia výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu
• Program Európsky zbor solidarity je program Európskej únie, ktorý poskytuje mladým ľuďom príležitosť vykonávať dobrovoľnícke aktivity na projektoch v prospech komunít. Je založený na solidarite, ktorá formuje silné morálne zázemie na zvládanie súčasných a budúcich kríz

Priority/odporúčania 

Odporúča sa zapojiť do programu Európsky zbor solidarity (2021 – 2027) v rámci dobrovoľníckych a iných aktivít a využívať tak možnosti na predkladanie projektov

Podporné materiály a aktivity

  • Zoznam akreditovaných vzdelávacích programov – zoznam subjektov poskytujúcich vzdelávacie programy (aj v oblasti dobrovoľníctva) https://www.minedu.sk/data/files/9939_zoznam_avp_26082020.xlsx
  • informácie o inštitúciách a mimovládnych neziskových organizáciách pôsobiacich v oblasti ochrany ľudských práv a o možnosti vykonávať dobrovoľnícku činnosť v lokalite školy, komunite, regióne sú dostupné cez odkaz http://www.icm.sk/

5.4 Mediálna výchova a kritické myslenie

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Stratégia Slovenskej republiky pre mládež na roky 2021 – 2028, opatrenie 8.1.3 
• Prežívanie mladých ľudí a ich viera v konšpirácie, IUVENTA, 2022; prieskum 
• Prieskum o mladých a médiách, Rada mládeže Slovenska, 2019, prieskum d. Just think about it. Findings of the Media Literacy Index 2019. Nadácia otvorenej spoločnosti, Sofia. 2019; Index

Priority/odporúčania 

a. Rozvíjať schopnosť žiakov hodnotiť dôveryhodnosť a kvalitu informácií.

b. Rozvíjať kritické myslenie, ktoré umožní mladému človeku nepodliehať rôznym nepodloženým presvedčeniam, ktoré nie sú v súlade s vedeckým poznaním.

Metodické materiály a aktivity

5.5 Zdravie a pohyb

Informácie o zdrojoch poznania dát

Priority/odporúčania

a. Podporovať vzdelávania OZ v oblastiach na podporu aktívneho životného štýlu a zdravej výživy.

Vzdelávania

• Ponuka vzdelávania Národného športového centra  https://skolskysport.sk/vzdelavanie/

6. Neformálne vzdelávanie

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. Zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 

b. Stratégia Slovenskej republiky pre mládež na roky 2021 – 2028; opatrenia 5.1.5, 6.1.2, 8.1.1, 8.1.3, 9.1.4, 9.1.6

Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Výstupy projektov Pohnoj svoju budúcnosť a Budúcnosť mládeže 2035, YouWatch, 2022
https://youthwatch.sk/wp-content/uploads/2022/04/C%CC%8Co-pohnojit%CC%8C-aby-sme-si-nepohnojili-budu%CC%81cnost%CC%8C.pdf

Priority/odporúčania

a. Rozprávať sa so žiakmi o ich voľnom čase a o ich záujmov, dávať im návrhy a usmerniť ich, ako sa môžu zapojiť do jednotlivých aktivít, príp. kde môžu nájsť informácie, ktoré ich zaujímajú. 

b. Spolupracovať s detskými a mládežníckymi organizáciami s cieľom zabezpečiť pre žiakov bezpečný priestor pre trávenie voľného času. 

Organizácie v oblasti práce s mládežou:
• Asociácia krajských rád mládeže – členské organizácie
• Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar – projekty 
• Združenie kresťanských spoločenstiev mládeže 
• YMCA
• Detská organizácia FÉNIX, o.z. 
• Domka – Združenie saleziánskej mládeže 
• Laura – Združenie mladých 
• eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí 
• Slovenská debatná asociácia 
• I AMbitious Academy – ročný, program neformálneho vzdelávania pre ambicióznych stredoškolákov 
• Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu

Podporné materiály a aktivity

• Tipy, ako tráviť voľný čas a nezruinovať pri tom svoj rozpočet – článok https://financer.com/sk/blog/tipy-ako-travit-volny-cas/
• Otvorená hra: Hry a aktivity https://www.otvorenahra.sk/category/hry-a-aktivity/
• Akreditované vzdelávacie programy – zoznam https://www.iuventa.sk/akreditacia-vzdelavacich-programov/

7. Voľba kariéry a celoživotné vzdelávanie

7.1 Kariérové poradenstvo 

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

Zoznam všeobecne záväzných právnych predpisov týkajúcich sa oblasti kariérového poradenstva v regionálnom školstve:
a. §132 zákona č. 245/2008 Z. z.
b. Zákon č. 138/2019 Z. z. 
c. Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 24/2022 Z. z. o zariadeniach poradenstva a prevencie 
d. Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji
Informácie o zdrojoch poznania a dát

• Transformácia poradní http://www.minedu.sk/transformacia-poradni/

Priority/odporúčania

a. Vytvárať podmienky pre skvalitňovanie služieb kariérového poradenstva podľa § 131 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. 

b. Včasne identifikovať špecifiká kariérového vývinu žiakov z ohrozených skupín a následne adaptovať služby kariérového poradenstva v spolupráci s relevantnými OZ a PZ z nadväzujúcich podporných úrovní. 

c. Hodnotiť priebeh a výsledky kariérového poradenstva, získavať spätnú väzbu od žiakov a ich zákonných zástupcov, iných PZ a OZ, vedenia školy a iných relevantných zdrojov a na ich základe adaptovať ponúkané služby.

Informačné a metodické zdroje

• Inovačné vzdelávanie pre PZ a OZ Koordinácia školských podporných tímov https://vudpap.sk/x/projekty/usmernovat-pre-prax/profesijny-rast-a-celozivotne-vzdelavanie/koordinacia-skolskych-podpornych-timov/
• Vzdelávanie kariérových poradcov v rámci projektu Národného projektu VÚDPaP „Štandardizáciou systému poradenstva a prevencie k inklúzii a úspešnosti na trhu práce” https://vudpap.sk/x/projekty/standardy/vzdelavanie-a-rozvoj-ludskych-zdrojov/inovativne-prvky-v-kvapvs/
• Informácie o Podporných úrovniach 1. až 5. stupňa http://www.minedu.sk/transformacia-poradni/
• Informácie o možnostiach profesijného rozvoja v kariérovovm poradenstve a medzinárodnej výmeny skúseností poskytuje centrum Euroguidance http://www.euroguidance.sk/
• Inšpirácie a zdroje KVaKP https://vudpap.sk/x/projekty/standardy/vzdelavanie-a-rozvoj-ludskych-zdrojov/inspiracie-a-zdroje-pre-kvakp/
• spracované informácie z prechodu žiakov zo ZŠ na SŠ pre podporu kariérovej a profesionálnej orientácie na stránke CVTI SR – Školských výpočtových stredísk https://svs.edu.sk/proforient.aspx

7.2. Prijímanie žiakov na stredné školy

Informácie, ktoré môžu pomôcť žiakom pri výbere strednej školy, sú zverejnené na http://mapaskol.iedu.sk.
Súhrnné, pravidelne aktualizované informácie o možnostiach štúdia na stredných školách v aktuálnom školskom roku sú zverejnené v časti Ako na stredné školy? na https://www.cvtisr.sk/skolstvo/regionalneskolstvo.html?page_id=10267.
Informácie týkajúce sa možností štúdia na stredných školách – plánované počty žiakov, záujem žiakov o štúdium, o kritériách prijímania na jednotlivé SŠ, informácie z Testovania 5 a 9 a maturít nájdete na  http://www.svs.edu.sk/proforient.aspx.
Školám sa odporúča v oblasti profesijnej orientácie a prechodu žiakov zo ZŠ na SŠ poskytovať požadované informácie a komunikovať s jednotlivými ŠVS. http://www.svs.edu.sk/prehlady.aspx.

7.3. Možnosti štúdia na vysokých školách

Súvisiace právne predpisy/dokumenty

a. § 55 – 57 zákona č. 131/2002 Z. z.

Informačné zdroje

• Zoznam jednotlivých vysokých škôl s hyperlinkovým prepojením na ich stránky je zverejnený na https://www.minedu.sk/vysoke-skoly-v-slovenskej-republike/.
• Elektronická prihláška na vysokú školu https://prihlaskavs.sk/sk/
• Zoznam akreditovaných študijných programov https://www.portalvs.sk/sk/morho
• Termín podávania prihlášok a termíny prijímacieho konania https://www.portalvs.sk/sk/terminy?from=menu1.
• Všetky ďalšie dôležité informácie je možné nájsť na https://www.portalvs.sk/sk/ alebo https://www.minedu.sk/vysoke-skolstvo/.

8. Predprimárne vzdelávanie

Priority/odporúčania

a. Priebežne sledovať aktuality a stanoviská a informatívne materiály vypracované podľa aktuálneho právneho stavu https://www.minedu.sk/27229-sk/aktuality/
https://www.minedu.sk/usmernenia-stanoviska-a-informativne-materialy/

b. Vytvárať priaznivé prostredie pre rozvoj inkluzívneho vzdelávania bez akýchkoľvek foriem diskriminácie a segregácie.

Metodické a podporné materiály

• Usmernenie k prijímaniu detí na predprimárne vzdelávanie do materskej školy na školský rok 2023/2024 https://www.minedu.sk/usmernenie-k-prijimaniu-deti-na-predprimarne-vzdelavanie-do-materskej-skoly-na-skolsky-rok-20232024/
• Skríning rozvoja detí v predprimárnom vzdelávaní
https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2022/03/Skrining-deti-v-predprimarnom-vzdelavani.pdf

Plán špecifických činností CPP na školský rok 2023/2024

ŠPECIFIKÁCIA ODBORNÝCH ČINNOSTÍ

Centrum poradenstva a prevencie vykonáva odbornú činnosť pre
a) deti od narodenia do prijatia na predprimárne vzdelávanie,
b) deti, žiakov a študentov od prijatia na predprimárne vzdelávanie do ukončenia sústavnej prípravy na povolanie,
c) rodičov alebo inú fyzickú osobu než rodiča, ktorá má neplnoleté dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti rozhodnutím súdu, poručníka, alebo opatrovníka (zákonného zástupcu).
d) zástupcu zariadenia, v ktorom sa vo vzťahu k neplnoletému dieťaťu vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, neodkladné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody,
e) školský podporný tím, pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl, školských zariadení a zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vrátane metodickej činnosti a supervíznej činnosti.

Centrum poradenstva a prevencie nemôže odmietnuť vykonanie odbornej činnosti, ak ide o
a) dieťa, ktoré má trvalý pobyt alebo prechodný pobyt na území okresu, v ktorom má centrum poradenstva a prevencie sídlo,
b) zákonného zástupcu neplnoletého dieťaťa, ktoré má trvalý pobyt alebo prechodný pobyt na území okresu, v ktorom má centrum poradenstva a prevencie sídlo,
c) zástupcu zariadenia so sídlom na území okresu, v ktorom má centrum poradenstva a prevencie sídlo,
d) školský podporný tím, pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl, školských zariadení a zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately so sídlom na území okresu, v ktorom má centrum poradenstva a prevencie sídlo.

Z hľadiska riešenej problematiky bude CPP vstupovať v tomto školskom roku do týchto typických okruhov situácií a problémov:

- vývinové problémy detí predškolského veku

- školská spôsobilosť

- identifikácia špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí, žiakov a študentov: psychologická diagnostika, špeciálno-pedagogická diagnostika, sociálno-pedagogická diagnostika, logopedická diagnostika, pomoc pri tvorbe individuálnych vzdelávacích programov

- výkonové zlyhania žiakov v ZŠ, SŠ a študentov VŠ, problémy výchovné, narušenie študijnej motivácie, nedodržanie psychohygienických zásad štúdia, adaptačné problémy pri prestupe zo ZŠ do SŠ, otázky prestupu žiakov do inej školy

- identifikácia nadania, špecifické problémy nadaných detí

- osobnostné ťažkosti ako tréma, neschopnosť sústrediť sa, vyčerpanosť, ťažkosti v sociálnom kontakte, emočné problémy
- rozvoj osobnosti a duševný rast, sebapoznávanie, sebazdokonaľovanie, hľadanie identity, vyjasňovanie osobných perspektív

- problémy rovesníckych vzťahov, nadväzovania a udržiavania partnerských vzťahov

- profesijná orientácia, rozhodovanie na základe porovnávania vlastných schopností a požiadaviek volenej profesie, kariérové poradenstvo, reorientácia

- konflikty medzi jednotlivcami a skupinami, najmä také konflikty, kde sa jedná o vylúčenie žiaka zo školy

- prejavy netolerancie, xenofóbie, rasizmu, extrémizmu a diskriminácie

- šikanovanie, násilie, prejavy agresivity medzi deťmi, týrané a zneužívané deti

- primárna a sekundárna prevencia sociálno - patologického správania a drogových závislostí

Môžu sa vyskytnúť aj iné, menej typické až jedinečné situácie, v ktorých práve riešenie psychologickej problematiky môže napomôcť riešeniu celého okruhu problémov.

SEPTEMBER
-    spracovanie a vyhodnotenie činnosti za školský rok 2022/2023 formou písomných správ za každé odborné oddelenie a súhrnne za celé Centrum poradenstva a prevencie
-    štatistické vyhodnotenie činnosti podľa programu EvuPP za školský rok 2022/2023
-    pridelenie škôl a školských zariadení odborným zamestnancom
-    zaslanie dotazníka pre výchovného poradcu a dotazníka pre koordinátora prevencie do základných a stredných škôl
-    nadväzovanie kontaktov s výchovnými poradcami a koordinátormi prevencie v základných a stredných školách v územnej pôsobnosti CPP
-    stanovenie konzultačných dní v školách, v ktorých je to možné (trvalá úloha)
-    individuálne psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenie klientov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (trvalá úloha)
-    individuálna diagnostika podľa požiadaviek škôl (trvalá úloha)
-    riešenie profesijnej orientácie so žiakmi 4. ročníkov stredných škôl (individuálne aj skupinové vyšetrenia, následne individuálne konzultácie)
-    profesijná orientácia so žiakmi 9. ročníkov základných škôl (individuálne aj skupinové vyšetrenia, následne individuálne konzultácie)
-    účasť na poradách CPP a externých odborných akciách (trvalá úloha)
-    depistáže v triedach podľa aktuálnych požiadaviek zo škôl (psychológ + sociálny pedagóg + špeciálny pedagóg + logopéd – trvalá úloha)
-    interný odborný seminár

OKTÓBER
-    besedy, workshopy so žiakmi a študentmi
-    depistáže podľa požiadaviek škôl, podľa akútnosti problémov (trvalá úloha)
-    postupné spracovanie dotazníkov od výchovných poradcov a koordinátorov prevencie zo základných a stredných škôl v okrese, ktoré nám boli zaslané formou návratiek
-    metodická pomoc CPP v  kraji podľa potreby a záujmu (trvalá úloha)
-    pomoc a spolupráca pri riešení problémov resp. prípadov, s ktorými sa na nás obracajú inštitúcie ako napr. odbory sociálnych vecí, charita, polícia, súdy, lekári a iní (trvalá úloha)
-    pokračovanie v nadväzovaní kontaktov osobnými návštevami v školách
-    informovanie študentov prvých ročníkov SŠ o  službách poskytovaných našim centrom
-    nadviazať kontakt s MŠ
-    príprava rovesníckych skupín a klubov, podľa aktuálnych potrieb v školách
-    príprava a začiatok predškolskej psychostimulačnej skupiny pre deti a rodičov detí s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky
-    príprava programu pre porady výchovných poradcov a koordinátorov prevencie škôl a školských zariadení v okrese Banská Bystrica, pozvanie odborníkov z inštitúcii, s ktorými spolupracujeme napr. (odborní pracovníci VÚDPaP, kurátori, sociálni pracovníci, polícia, lekári a pod.)
-    príprava programu na pracovné stretnutie s odbornými zamestnancami škôl v územnej pôsobnosti CPP
-    príprava programu na pracovné stretnutie s riaditeľkami materských škôl v územnej pôsobnosti CPP
-    psychologická a špeciálno-pedagogická diagnostika zameraná na identifikáciu vývinových porúch učenia (trvalá úloha)
-    podieľanie sa na tvorbe individuálnych vzdelávacích programov u klientov so ŠVVP (trvalá úloha)
-    interný supervízny seminár

NOVEMBER
-    získavanie informácii o študijných odboroch na vysokých školách v akademickom roku 2023/2024 na rôznych internetových stránkach
-    porada pre výchovných poradcov a koordinátorov prevencie základných a stredných škôl v okrese Banská Bystrica
-    pracovné stretnutie s odbornými zamestnancami škôl v okrese Banská Bystrica
-    pracovné stretnutie s riaditeľkami materských škôl v okrese Banská Bystrica
-    práca so študentmi v maturitných ročníkoch, priblíženie vysokoškolského štúdia, informácie o sieti vysokých škôl na Slovensku
-    pokračovanie vo vedení skupinových a klubových aktivít so žiakmi a študentmi
-    pokračovanie predškolskej psychostimulačnej skupiny
-    realizácia individuálnych psychologických vyšetrení a vyšetrení zameraných na profesijnú orientáciu žiakov končiacich ZŠ 
-    špeciálno – pedagogická diagnostika a reedukácia klientov so ŠVVP
-    spolupráca s inštitúciami pracujúcimi v oblasti primárnej a sekundárnej prevencie
-    spolupráca s inštitúciami poskytujúcimi starostlivosť deťom a rodine
-    interný odborný seminár

DECEMBER
-    individuálne vyšetrenia klientov podľa požiadaviek škôl a iných inštitúcii, podľa potreby aj dlhodobé vedenie klientov (trvalá úloha)
-    individuálne vyšetrovanie detí s vývinovými poruchami učenia s cieľom stanoviť adekvátny reedukačný program (trvalá úloha)
-    metodické návštevy v ZŠ a SŠ, spolupráca s učiteľmi pri uplatňovaní odporúčaní u detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami 
-    podľa požiadaviek vyšetrenia profesijnej orientácie žiakov základných a stredných škôl
-    pokračovanie vo vedení peer skupín, zameraných na prevenciu sociálno-patologických javov
-    pokračovanie predškolskej psychostimulačnej skupiny
-    podľa požiadaviek škôl zúčastňovanie sa na pedagogických radách
-    pokračovanie v besedách na témy podľa požiadaviek škôl, najčastejšie požadované témy: aktivity rozvíjajúce toleranciu, prevencia kriminality a iných sociálno-patologických javov, priateľské vzťahy, šikanovanie a pod.
-    interný supervízny seminár

JANUÁR
-    riešenie individuálnych prípadov školského zlyhávania žiakov vzhľadom na polročnú klasifikáciu
-    individuálne a skupinové vyšetrenia zamerané na posúdenie školskej spôsobilosti detí
-    ukončenie predškolskej psychostimulačnej skupiny záverečnými konzultáciami s rodičmi detí
-    depistáž školskej spôsobilosti detí predprimárneho vzdelávania v MŠ v územnej pôsobnosti CPP
-    sumarizovanie požiadaviek na realizovanie psychologických vyšetrení v rámci prijímacích skúšok - do bilingválnych gymnázií a športových škôl
-    plnenie požiadaviek na rediagnostiku klientov so zdravotným znevýhodnením - psychologická, špeciálno-pedagogická a logopedická diagnostika
-    pokračovanie vo všetkých skupinových aktivitách so študentmi stredných škôl
-    realizovanie besied pre žiakov a študentov, prípadne pedagógov podľa požiadaviek z jednotlivých škôl
-    pokračovanie v návštevách na všetkých školách, ktoré máme v pôsobnosti
-    pokračovanie v konzultačných dňoch v školách podľa priestorových možností
-    kontaktovanie vysokoškolských učiteľov pri prezentácii menej atraktívnych vysokoškolských študijných odborov na poradách usporiadaných našim centrom pre výchovných poradcov stredných škôl
-    interný odborný seminár

FEBRUÁR
-    pokračovanie v realizovaní požiadaviek na individuálne vyšetrenia
-    individuálne a skupinové vyšetrenia zamerané na posúdenie školskej spôsobilosti detí
-    depistáž školskej spôsobilosti detí predprimárneho vzdelávania v MŠ v územnej pôsobnosti CPP
-    realizácia skupinových vyšetrení profesijnej orientácie študentov 3. ročníkov stredných škôl
-    realizovanie individuálnych psychologických vyšetrení zameraných na profesijnú orientáciu u žiakov a študentov zo základných a stredných škôl
-    príprava batérie testov a pokynov pre možnosť začať realizovať psychologické vyšetrenie v rámci prijímacích pohovorov do  tried pre žiakov so špecifickým nadaním v stredných školách 
-    pokračovanie vo všetkých rozbehnutých skupinových aktivitách, v klubovej práci
-    realizovanie prípadných požiadaviek na depistáže pri riešení závažnejších problémov, ak je potrebné realizovať aj skupinovú prácu s týmito žiakmi a študentmi
-    realizovanie stretnutí so študentmi v rámci konzultačných dní v školách, ak majú vhodné priestory na individuálne konzultácie aspoň raz do mesiaca
-    interný odborný seminár

MAREC
-    participácia na prijímacích skúškach, realizovanie psychologických vyšetrení uchádzačov o štúdium v bilingválnych gymnáziách a v športových školách
-    individuálne a skupinové vyšetrenia zamerané na posúdenie školskej spôsobilosti detí
-    depistáž školskej spôsobilosti detí predprimárneho vzdelávania v MŠ v územnej pôsobnosti CPP
-    vyhodnotenie psychologických testov, ktoré boli použité v rámci prijímacích skúšok, zadávanie číselných údajov pre spracovanie výsledkov z psychologických vyšetrení v rámci prijímacieho konania v školách
-    príprava programu pre porady výchovných poradcov a koordinátorov prevencie škôl a školských zariadení v okrese Banská Bystrica, pozvanie odborníkov z inštitúcii, s ktorými spolupracujeme napr. (odborní pracovníci VÚDPaP, kurátori, sociálni pracovníci, polícia, lekári a pod.)
-    príprava programu na pracovné stretnutie s odbornými zamestnancami škôl v územnej pôsobnosti CPP
-    príprava programu na pracovné stretnutie s riaditeľkami materských škôl v územnej pôsobnosti CPP
-    psychologické vyšetrenie u študentov 2. a 3. roč. zamerané na výber voliteľných predmetov
-    pokračovanie v programoch skupín, zameraných na prevenciu sociálno-patologických javov
-    poskytovanie individuálnych konzultácii študentom, ktorí boli skupinovo vyšetrení z hľadiska profesijnej orientácie
-    uskutočnenie besied, workshopov na témy xenofóbia, rasizmus, diskriminácia a na aktuálne témy, ktoré od nás požadujú študenti a učitelia stredných škôl
-    interný supervízny seminár

APRÍL
-    realizácia dodatočných prijímacích skúšok formou psychologických vyšetrení uchádzačov do bilingválnych gymnázií a športových škôl, prípadne dodatočné prijímacie skúšky pre tých, ktorí sa nemohli z rôznych dôvodov zúčastniť riadnych termínov
-    porada pre výchovných poradcov a koordinátorov prevencie základných a stredných škôl v okrese Banská Bystrica
-    pracovné stretnutie s odbornými zamestnancami škôl v okrese Banská Bystrica
-    pracovné stretnutie s riaditeľkami materských škôl v okrese Banská Bystrica
-    individuálne a skupinové vyšetrenia zamerané na posúdenie školskej spôsobilosti detí
-    individuálne vyšetrovanie klientov podľa požiadaviek zo škôl
-    profesijná orientácia pre študentov hlavne z tretích ročníkov, následne konzultovanie výsledkov z týchto vyšetrení
-    odborné stáže vysokoškolských študentov - odbor psychológia, sociálna práca
-    pokračovanie vo vedení rovesníckych skupín a klubových činnosti
-    besedy so študentmi zamerané na prevenciu sociálno – patologických javov
-    interný odborný seminár

MÁJ
-    požiadavky na individuálne psychologické vyšetrenie žiakov a študentov s problémami výchovno-vzdelávacieho charakteru vzhľadom na blížiaci sa koniec školského roka
-    riešenie problémov v osobnostnom a vzdelávacom vývine formou individuálnych vedení a poradenstva rodičom klientov
-    pokračovanie v konzultačných dňoch v školách 
-    pokračovanie v psychologických vyšetreniach zameraných na profesijnú orientáciu u žiakov 3-tích ročníkov gymnázia a SŠ
-    oboznámenie študentov s výsledkami psychologického vyšetrenia v rámci profesijnej orientácie formou individuálnych konzultácií
-    záverečné stretnutia so študentmi, ktorí navštevujú skupiny alebo kluby
-    interný supervízny seminár

JÚN
-    diagnostika, poradenstvo, reedukácia, terapia
-    skupinové vyšetrenia zamerané na profesijnú orientáciu žiakov 8. ročníkov ZŠ (podľa požiadaviek jednotlivých škôl)
-    uzatváranie individuálnych prípadov
-    ukončenie dlhodobých vedení klientov a ich rodičov
-    ukončenie klubových činnosti so študentmi
-    ukončenie depistáže, prieskumov
-    zhodnotenie činnosti za celý školský rok - štatistické spracovanie podľa EvuPP

JÚL, AUGUST
-    poskytovanie odborných služieb podľa potrieb a požiadaviek verejnosti počas školských prázdnin, presný rozpis služieb (vždy je prítomný psychológ + druhý OZ)
-    hodnotenie zamestnancov za školský rok 2023/2024
-    príprava podkladov pre záverečné správy o činnosti jednotlivých oddelení a súhrnnú správu  Centra poradenstva a prevencie
-    tvorba plánu činnosti zariadenia a plánu špecifických úloh pre školský rok 2024/2025

Z HĽADISKA FORIEM PRÁCE pôjde najčastejšie o nasledujúce formy:
-    psychologická diagnostika, špeciálno-pedagogická diagnostika, logopedická diagnostika a sociálno-pedagogická diagnostika
-    poradenská a konzultačná činnosť
-    psychokorektívne a reedukačné postupy
-    psychoterapeutické postupy (napr. behaviorálna, dynamická, systemická, rodinná terapia) 
-    spracúvanie odborných vyjadrení k zaradeniu detí do rôznych typov škôl a zariadení, na účely odvolacieho konania atď.
-    výberové konania (napr. testy v rámci prijímacích pohovorov)
-    projekty prevencie (napr. skupiny rovesníkov - peer groups, kluby)
-    prieskumná a depistážna činnosť (napr. mapovanie problematiky subkultúr mládeže, postojov, výskytu šikanovania, vydierania apod.)
-    metodická a školiaca činnosť (najmä smerom k výchovným poradcom, koordinátorom prevencie)
-    informačná činnosť (napr. informácie o možnostiach štúdia na stredných a vysokých školách)
-    zisťovanie situácie v celých triedach pri výskyte problémov (vzťahy učiteľ - žiak a pod.)
-    konziliárne riešenie problémov detí/žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Spôsoby kontaktu s CPP:

  1. Najjednoduchší postup je požiadať o kontakt s CPP osobne, prípadne cez výchovného poradcu alebo koordinátora prevencie.
  2. Telefonické číslo CPP je 048/4134751 alebo 048/4134752 - ústredňa, mobil: 0911 269 300 
  3. Elektronicky na stránke zariadenia http://www.cpppap.svsbb.sk/files/kontakt.html#.V5hszNSLTGg
  4. Písomný kontakt na adresu:
    Centrum poradenstva a prevencie
    Mládežnícka 34
    974 04 Banská Bystrica
    http://www.cpppap.svsbb.sk/files/kontakt.html

Internetová stránka poradne je: http://www.cpppap.svsbb.sk, kde nájdete užitočné informácie a materiály.

****

Odborné činnosti sú poskytované na báze dobrovoľnosti, t.j. na základe ústne alebo písomne formulovanej dohody o vzájomnej spolupráci klienta (užívateľa odbornej starostlivosti) a odborného zamestnanca CPP. Dodržuje sa pri tom zásada dôvernosti poradenského vzťahu a zásada ochrany záujmov a osobných údajov klienta. 

Služby CPP sú poskytované zdarma.

V Banskej Bystrici 11.08.2023

PhDr. Mgr. Ľubomír Tichý
            riaditeľ CPP